Groeitorens

“Je herkent ze vast wel: leerlingen die steeds moeite hebben om aan hun werk te beginnen, de instructie niet begrepen hebben, geen overzicht hebben over hun planning, huiswerk en taken, hun aandacht maar moeilijk bij de les kunnen houden, weinig zicht hebben op eigen handelen of moeite hebben om hun emoties te beheersen en reguleren. Leraren en docenten hebben er in de klas dagelijks mee te maken. De leerling is slim genoeg, maar mist leerslimheid. Wetenschappers hebben ontdekt dat veel van deze, vaak onbegrijpelijke, problemen te maken hebben met onvoldoende ontwikkeling van executieve functies. Deze functies gaan over de aansturing, uitvoering en controle van gedrag en zijn zelfs in hoge mate bepalend voor gedragsontwikkeling en schoolprestaties van onze leerlingen.”

Eenvoudig gezegd zijn executieve functies aangeboren cognitieve functies, waarmee gedrag wordt gereguleerd. Met deze functies bepalen we het doel van ons handelen en gedrag, schakelen we afleidende factoren uit, plannen we de volgorde van handelingen, voeren we de taken die daarvoor nodig zijn stap voor stap uit en controleren we het effect, waarbij we ook rekening houden met mogelijke toekomstige effecten. We reguleren er emoties, motivatie en alertheid mee en laten ervaringen uit het verleden meespelen bij de verwachtingen over en beslissingen voor de toekomst.

Op CBS De Regenboog werken we het gehele jaar aan de volgende 5 pijlers om de executieve functies bij de leerlingen te verbeteren:

1. Groeitoren 'snel starten'

2. Groeitoren 'goed doorwerken'

3. Groeitoren 'goed plannen'

4. Groeitoren 'onthouden en doen'

5. Groeitoren 'doorzetten bij moeilijke taken'